Home spelen Samen knutselen: een silhouet maken

Samen knutselen: een silhouet maken

4

Schaduwverven e de ander respecteren

Gastblog

Creativiteit is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Door creatief bezig te zijn, stimuleer je de rechterhelft van de hersenen. Met deze creatieve activiteit leren kinderen samenwerken en plannen.

De afgelopen weken heb ik twee knutselideeën met gedeeld: één waarbij we van schilderij wisselden en één waarbij we talenten ontdekten door ze te tekenen.

Vandaag gaan we een silhouet maken! Dat is een moeilijk woord: silhouet. Veel kinderen zullen eerst willen weten wat dat precies is. Leg ze dat uit.

Met deze knutselactiviteit wil ik delen dat je altijd jezelf mag zijn en anderen de ruimte mag geven zichzelf te zijn.

Voor dit knutselidee heb je nodig:

  • Papier, hout of karton (het liefst zo groot mogelijk)
  • Verf en kwasten
  • Lijm
  • Schaar

Stap 1: maak het silhouet

Eerst maken we het silhouet, daarna de achtergrond.

In mijn Kinderatelier leg ik uit wat een silhouet is door de ruimte donker te maken en een grote lamp of zaklamp te pakken. Op een lege muur hangen we een groot vel papier, hout of karton.

Eén kind gaat voor de lamp staan, waardoor er een schaduw op de muur ontstaat. Dan is het even passen en meten voordat de schaduw precies op het vel papier past. Het is superleuk om kinderen daarin zelf hun gang te laten gaan. Samenwerken staat daarin voorop. Ondersteun ze, maar help niet.

Als de schaduw precies op het grote vel papier past, mag een ander kind de schaduw omtrekken. Misschien kan het kind in een leuke houding gaan staan? Zoals superman, met de armen omhoog of met de handen in de zij.

Als dat is gelukt, kan de lamp weer uit en kunnen de gordijnen open. Nu hebben jullie een silhouet van een lichaam getekend. Je kunt ook een silhouet van alleen het hoofd tekenen.

Het silhouet mag het kind uitknippen. Dit wordt de voorgrond van dit kunstwerk. Ook mag het kind het silhouet één kleur geven. Het maakt niet uit welke kleur het is, alles mag. Het is belangrijk dat het één kleur is, omdat het silhouet anders verdwijnt in de achtergrond. Al is dat misschien ook wel heel erg mooi.

Leuke jnutseactiviteit silhouet uitknippen

 

Er is ook nog een andere manier.

Laat het kind naar links of rechts kijken en maak een foto van de zijkant van het gezicht. Deze foto mag je uitprint op een leuke kleur papier. Het is natuurlijk nog leuker als het kind zelf mag kiezen welke kleur. Trek met een zwarte stift een lijn om de rand van het hoofd. Laat het kind het silhouet uitknippen.

Stap 2: maak de achtergrond

Nu mogen jullie aan de slag met de achtergrond. Op de achtergrond worden dingen getekend die minder belangrijk zijn. Al moet ik eerlijk zeggen, dat als het kunstwerk af is, de achtergrond extra opvalt, omdat daar vaak zoveel aandacht en tijd aan besteed is.

Het kind kan figuren schilderen, maar een mooi patroon is ook leuk. Of een leuk landschap. Waar het kind voor kiest, of wat jij het kind aanreikt, is afhankelijk van de leeftijd van je kind. Je kunt de opdracht ook vrij laten: ‘Teken een achtergrond’. Als een kind dan vragen heeft kun je antwoorden ‘dat mag je zelf weten’.

Zo wordt het een eigen creatie. Alles mag, alles kan, alles is goed.

Stap 3: het samenvoegen

Als de achtergrond klaar is en de verf droog, plak je het silhouet op de achtergrond. Ik vind zelfstandigheid altijd erg belangrijk en ik kies er daarom ook voor dat kinderen het silhouet zelf opplakken. Sommige kinderen zullen hem precies in het midden opplakken, terwijl anderen hem boven, onder of in één van de hoeken opplakken.

En dan is je kunstwerk klaar! Geef hem een mooi plekje aan de muur, plak hem op de deur of hang hem op de koelkast. Zo kunnen jullie er nog naar kijken en stimuleer je jouw kind creatief bezig te zijn.

Onderliggende boodschap: jezelf zijn

Een thema wat afgelopen weken erg speelt, is het anders zijn dan anderen. Door je huidskleur, door de kleren die je draagt, door hoe je haar zit of omdat je je ‘anders’ gedraagt.

Ik vind het belangrijk dat kinderen leren dat ze altijd zichzelf mogen zijn. En als ze zichzelf zijn en accepteren, zonder vooroordeel, dan kunnen ze anderen ook zichzelf laten zijn.

Na deze opdracht kun je het volgende hierover zeggen:  “Het maakt niet uit welke kleuren je hebt gekozen voor je silhouet of de achtergrond. Groen, blauw, geel, roze… We zijn allemaal iemand. Iemand met een mening, iemand met liefde, iemand met kracht, iemand met een verhaal.

Dat zie je niet aan de buitenkant. Dat zie je door met iemand in gesprek te gaan. Iemands verhaal te leren kennen. Zo kun jij zorgen dat iedereen zichzelf kan en mag zijn. En krijg jij de ruimte om ook écht jezelf te zijn.”

Laura Langens
Ik ben Laura, moeder van 3 kinderen en eigenaar van Kinderatelier Buiten de lijntjes. Ik wil ouders inspireren om meer creativiteit in te zetten in hun opvoeding. Mijn doel is dat er over enkele jaren 25 kinderateliers zijn waar kinderen écht zichzelf mogen zijn, er geen prestatiedruk is en kinderen leren vanuit (zelf)vertrouwen. Volg je deze visie? Volg me dan op Facebook en Instagram, of kijk eens op mijn website Buitendelijntjes-geffen.nl.

Reageer

Geef een reactie
Voer je naam in