Home opvoeden Hoe kalmeer je hyperactieve kinderen?

Hoe kalmeer je hyperactieve kinderen?

drukke kinderen kalmeren

Friemelen, niet kunnen stilzitten of concentreren, opgewonden en hard praten, rennen en springen… een hyperactief kind kan soms behoorlijk vermoeiend zijn, voor jezelf en voor het kind zelf. Hoe kalmeer je hyperactieve kinderen zonder medicatie?

Een kind dat hyperactief is, heeft niet altijd ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Het kan zijn dat andere factoren ervoor zorgen dat een kind moeilijk kan focussen.

Bijwerkingen medicijnen ADHD

Toch wordt voor hyperactiviteit vaak medicatie voorgeschreven. Terwijl medicijnen voor ADHD niet altijd de beste oplossing zijn. De medicijnen kunnen schadelijke bijwerkingen hebben, zoals slaapstoornissen, stemmingswisselingen en verlies van eetlust.

Alternatieven voor medicatie

In plaats van medicatie tegen ADHD zouden dieetveranderingen, routines en kalmerende activiteiten een hyperactief kind ook kunnen helpen te kalmeren. Medicatie zou een laatste redmiddel moeten zijn voor het kalmeren van hyperactieve kinderen.

Hieronder lees je 5 methodes die je eerst zou kunnen uitproberen als jouw stuiterbal zich moeilijk kan concentreren.

Methode 1: creëer een kalme omgeving

Kalmerende ruimte

Geef je kind een hoekje ergens in de kamer of een andere kleine ruimte waar het kind zichzelf kan terugtrekken. Leg er kussens, knuffelbeesten, boeken of andere knusse spullen neer. Gebruik de plek niet als time-outruimte waar ze naartoe gaan om ‘af te koelen’. In deze ruimte kunnen ze zich veilig voelen en de kans krijgen zich te ontspannen.

Rustige muziek

Als je muziek speelt in je huis, kies dan voor rustgevende muziek, zoals klassieke of meditatieve muziek, in plaats van vrolijke pop of hardrock. Te veel ruis (zoals erg aanwezige muziek) kan een trigger zijn voor sommige kinderen om hyperactief te worden. Het vermijden van dit soort ruis kan helpen om kinderen te kalmeren.

Minder schermtijd

Minimaliseer de schermtijd. Te veel blootstelling aan televisie, videogames, computers en telefoons kan hyperactiviteit veroorzaken. Deze apparaten hebben vaak snel bewegende beelden, felle kleuren en harde geluiden die juist helemaal niet kalmerend zijn. Beperk de schermtijd of schrap deze helemaal.

kinderen kijken televisie

Kindermassage

Geef een minimassage. Vooral hyperactieve kinderen reageren goed op aanraking en liefkozing. Geef het kind een kleine massage op de rug, voeten of handen om het te helpen kalmeren. Aanraking en affectie kunnen endorfines stimuleren, wat erg kalm en helend kan zijn.

Praat rustig en zacht

Spreek met een kalme stem. In plaats van luid te schreeuwen of te praten, verlaag je het volume van je stem door rustig met het kind te praten. Misschien moeten ze stoppen met wat ze doen om je te kunnen horen. Het kan hun hyperactiviteit onderbreken.

In de drukte

Verwijder uw kind uit bepaalde situaties. Als er te veel mensen in de buurt zijn, vooral andere kinderen die veel lawaai maken of onstuimig zijn, kan dit bij een kind ook hyperactiviteit veroorzaken. Haal je kind uit deze situatie en geef ze wat rust op zichzelf of met jou.

Methode 2: activiteiten plannen

Lekker sporten

Help je kind energie te verbranden. Laat je kind aan lichaamsbeweging doen door te wandelen, te fietsen of naar een park te gaan. Alle kinderen krijgen opgebouwde energie die een uitlaatklep nodig heeft, dit kan vooral het geval zijn voor een hyperactief kind. Door de frisse lucht en een andere omgeving kunnen hyperactieve kinderen helemaal veranderen.

Zoek een sport die het kind graag doet. Oefen geen druk uit om een sport te beoefenen die ze niet leuk vinden. Ze kunnen er dan niet in opgaan en de hyperactiviteit en gebrek aan focus neemt eerder toe dan af.

Zachtjes zingen

Doe rustige activiteiten. Geef je kind de kans om te ademen en te ontspannen door een boek met ze te lezen of een zacht liedje te zingen. Een warm bad geven is ook een goed idee. Voeg essentiële oliën zoals lavendel toe aan het bad om een kalmerende geur te creëren.

Ga de natuur in

Breng tijd door in natuurlijke omgevingen. De natuur kan een kalmerend effect hebben op mensen, zelfs als je tijd doorbrengt op het erf of in de tuin. Ook door een wandeling in een bos krijgt een kind frisse lucht, lichaamsbeweging en de kans om zijn hoofd leeg te maken.

Verleg de focus

Leid het kind af met een andere activiteit. Als er een activiteit is die de hyperactiviteit van uw kind activeert, iets dat luidruchtig, frustrerend of te chaotisch is, kun je beter iets anders gaan doen. Dit kan helpen om opnieuw te focussen.

Mediteer met je kind

Gebruik geleide beelden en meditatie. Mediteren is voor elke leeftijd een goede manier om de geest en het lichaam te kalmeren. Wanneer kinderen niet kunnen omgaan met stressvolle situaties, kun je ze helpen te visualiseren hoe zij in die situaties kunnen reageren. Dit kan helpen om ze te kalmeren. Zoek online naar visualisaties of leen een boek bij de bibliotheek over meditatie en geleide beelden voor kinderen.

Een voorbeeld: Laat het kind zitten en de ogen sluiten. Vraag het zich een rustige ruimte voor te stellen, zoals een strand of een bos. Laat het letten op de geluiden die je er hoort, de wind die je er op je gezicht voelt en wat je er verder om je heen ziet (meeuwen, schelpen). Een ingebeelde kalmerende ruimte kan daadwerkelijk rust creëren.

kind meditatie natuur

Ademhalingstechnieken

Oefen ademhalingstechnieken. Leer je kind hoe je diep adem kunt halen om te ontspannen. Haal diep adem door de neus en adem langzaam uit door de mond. Richt je op verschillende delen van het lichaam terwijl je diep ademhaalt.

Een voorbeeld: laat je kind aan zijn benen denken terwijl hij diep en ritmisch ademt. Laat het zijn beenspieren spannen als hij inademt en ontspan die spieren bij elke uitademing. Ga door verschillende delen van het lichaam tot het hele lichaam ontspannen is.

Nog een voorbeeld: laat je kind een warme kleur of licht voorstellen dat hem omringt terwijl hij ademt. Stel je voor dat deze kleur of licht hem omhult om hem te kalmeren.

Kinderyoga

Oefen yoga of tai chi voor kinderen. Yoga en tai chi zijn niet alleen goed voor volwassenen. Ze helpen kinderen te centreren en balans te vinden in hun leven. Zoek een dvd bij de bibliotheek die kinderen door yoga of tai chi leidt. Of zoek een online cursus.

Geef je kind een dagboek

Als het kind oud genoeg is om te schrijven, geef het dan een notitieboekje of dagboek om zijn gevoelens in te schrijven. Laat je kind elke dag een of twee bladzijden schrijven, om zo gedachten, problemen en zorgen te noteren.

Daarna kan hij de pagina intact houden of verfrommelen en weggooien.

Natuurlijk lees je het dagboek van je kind niet. Het moet het gevoel hebben dat hij volledig eerlijk kan zijn in zijn dagboek. Als je zijn privacy respecteert, zal hij zich veilig genoeg voelen om te schrijven waar hij echt aan denkt. Dat lucht op en geeft rust.

Methode 3: routines creëren

Structuur in de dag

Stel een dagelijks schema op. Kinderen gedijen op routine en als ze weten welke activiteiten overdag zullen plaatsvinden, kan hen dat een gevoel van stabiliteit geven. Dit betekent niet dat je elk moment van de dag moet plannen, maar wel dat je op gezette tijden eet, huiswerktijd maakt, in bad gaat voor het slapengaan, enzovoort.

Gezamenlijke maaltijden

Eet samen de maaltijden. Ga samen met je kind zitten om te eten. Dit geeft het kind een kans om goed voedsel te eten terwijl je aandacht voor hem hebt. Ontwikkel gezonde eetgewoonten voor je kind.

Gebruik geen schermen tijdens de maaltijd. Schakel de tv, computer en telefoon uit terwijl je samen rustig eet.

 

Samen slapen na scheiding

Zorg voor voldoende slaap

Moedig gezonde slaapgewoonten aan. Jongere kinderen hebben elke nacht 10-12 uur slaap nodig, terwijl tieners 8-9 uur slaap nodig hebben. Zorg ervoor dat je kind op een redelijk uur naar bed gaat en een volledige, ononderbroken nachtrust krijgt.

Beperk het gebruik van schermen (tv, computer, videogames), vooral voor het slapen gaan. Dit kan namelijk het slaappatroon verstoren.

Methode 4: verander het voedselpatroon

Een goed ontbijt

Zorg voor een gezond ontbijt. Geef je kind een goed begin van de dag met eiwitten en volle granen. Serveer eieren of pindakaas op brood. Vermijd graanontbijtjes met suiker, wit brood en andere geraffineerde koolhydraten en suikers die kunnen bijdragen aan hoge bloedsuikerspiegel.

Voedselallergieën

Zoek uit of er voedselallergieën zijn. Voedselallergieën kunnen namelijk gedragsproblemen veroorzaken. Schrap bepaalde voedingsmiddelen om te zien of je kind daar allergisch of gevoelig voor is. Begin met het schrappen van de meest voorkomende voedselallergenen, zoals tarwe, zuivel, eieren, maïs, schaaldieren of pinda’s. Bekijk hoe je kind zich voelt en gedraagt wanneer deze voedingsmiddelen één voor één worden geëlimineerd en vervolgens opnieuw in het voedingspatroon worden geïntroduceerd.

gezonde snacks

Groenten en fruit

Geef veel groenten en fruit. Groene bladgroenten zijn rijk aan vitaminen en bevatten veel andere goede voedingsstoffen. Veel groenten hebben ook omega 3-zuren, die kunnen helpen bij hyperactiviteit. Fruit kan een goed alternatief zijn voor snoepjes met geraffineerde suiker.

Voldoende water drinken

Zorg ervoor dat je kind genoeg drinkt. Eke dag veel water drinken helpt om je beter te voelen. Je spoelt zo gifstoffen uit je lichaam. Geef gewoon water in plaats van frisdrank of vruchtensap.

Methode 5: gebruik natuurlijke middelen

Etherische olie

Gebruik etherische oliën van planten. Deze kun je toevoegen aan een warm bad of een aromatherapiebrander om een kalmerende geur te verspreiden. Essentiële oliën die helpen tegen hyperactiviteit hebben lavendel, pepermunt en sinaasappel in hun boeket.

Geurtip: doe een paar druppels in een zakdoek en laat je kind de geur inademen om ze te helpen kalmeren.

Kruidenthee

Laat je kind kalmerende thee drinken. Er zijn veel natuurlijke kruiden die kalmerende eigenschappen hebben, zoals kamille, kattenkruid en pepermunt. Geef vooral jonge kinderen geen hete thee.

Voedingssupplementen

Sommige mensen met hyperactiviteit hebben een tekort aan calcium of magnesium. Deze voedingsstoffen helpen bij spierontspanning en slaap. Vermoed je dat dit het geval is? Geef je kind dan voedingssupplementen van een natuurvoedingswinkel. Geef de juiste dosis supplementen, die staat beschreven op het etiket.

Heb je vragen over bovenstaande? Je kunt me altijd een berichtje sturen. Mijn online pedagogisch advies kan je misschien een handje helpen.

Reageer

Geef een reactie
Voer je naam in